Szkoła Podstawowa im. Stanisława Moniuszki w Bąkowicach |
|
|
|
MEN WOM Kuratorium WODIiP CKE OKE Wrocław Gmina Świerczów WSzPWN WSiP Polska |
|
|
SZKOLENIE DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI
10 kwietnia 2019 odbyło się szkolenie dla rodziców i nauczycieli "Jak pracować z uczniami nad przeciwdziałaniem dyskryminacji". Szkolenie prowadzili trenerzy Mobilnej Akademii Młodych Orłów pan Andrzej Konwiński i pan Wojciech Morka. Celem pracy szkoleniowców było budowanie otwartości oraz gotowości do przeciwdziałania i reagowania na dyskryminację. Podczas szkolenia rodzice i nauczyciele otrzymali materiały, które zostały szeroko omówione przez trenerów.
CO ZAWIERA ZESTAW MATERIAŁÓW? Trzy bloki tematyczne: I. Wprowadzenie – budowanie podłoża pod współpracę w zespole/drużynie II. Budowanie świadomości i wiedzy nt. zjawiska stereotypizowania oraz uprzedzeń, dyskryminacji i wykluczenia III. Reagowanie na dyskryminację W zestawie zamieszczono siedem aktywności, które mogą być wykorzystane w trakcie treningu piłkarskiego lub jako edukacyjne wydarzenie towarzyszące treningom. Część z nich wprost porusza temat równości i antydyskryminacji i została oznaczona jako wariant z „antydyskryminacją wprost”. Pozostałe aktywności nie odnoszą się wprost do tematu (z zaznaczeniem, że to wariant bez „antydyskryminacji wprost”). W każdym bloku zamieszczono propozycje aktywności krótkich, do przeprowadzenia niejako „przy okazji” w trakcie treningu i aktywności rozbudowanych, wymagających oddzielnie przeznaczonego czasu.
CZEMU TO MA SŁUŻYĆ? Materiały pozwalają przeprowadzić aktywności, dzięki którym zawodnicy i zawodniczki: >> znają i rozumieją zjawisko dyskryminacji >> przejawiają niezgodę na dokuczanie i dyskryminację (słowną) w drużynie >> znają sposoby reagowania na dyskryminację Zaproponowane ćwiczenia mają pomagać zawodniczkom i zawodnikom funkcjonować w grupie, oraz rozwijać się jako zespół i indywidualnie. Osoby o wzmocnionym poczuciu wartości i czujący się bezpiecznie w grupie potrafią dawać sobie wsparcie rówieśnicze, angażować i mobilizować się wzajemnie, nie tracą energii i uwagi na walkę z dyskryminacją i dokuczeniem. Dzięki temu wzrasta spójność grupy, zminimalizowane zostają tarcia i konflikty. Przekłada się to na atmosferę sprzyjającą efektywnej pracy i osiąganiu lepszych wyników. JAKIE AKTYWNOŚCI ZAWIERA ZESTAW MATERIAŁÓW? Większość zaproponowanych aktywności wykorzystuje przestrzeń, ruch i zabawę po to, by można było je wpleść w trening piłkarski (wyjątkiem jest rozbudowane ćwiczenie o reagowaniu na dyskryminację). Aktywizujące metody grupowe są punktem wyjścia do przemyśleń i rozmów na tak trudne tematy, jak dyskryminacja i wykluczenie. Dlatego ważne jest, by poza samą aktywnością ruchową przeprowadzić całą sekwencję aktywności: łącznie z odsłuchaniem refleksji, wniosków i przekazaniem elementów wiedzy po ćwiczeniach. JAK KORZYSTAĆ Z MATERIAŁÓW? Zaproponowane aktywności można wykorzystywać: >> oddzielnie, jako pojedyncze ćwiczenia lub sekwencyjnie, jako serię zajęć budujących postawę, wiedzę i umiejętności >> wpleść w trening lub przeprowadzić oddzielne zajęcia >> tak, jak podano w scenariuszach lub po indywidualnych modyfikacjach >> jako interwencję/reakcję na zauważone w grupie zachowania dyskryminacyjne lub jako prewencję, by budować kompetencje pozwalające przeciwdziałać dyskryminacji |